מוביל עפר פירקי (Articulated Dump Truck) ומשאית מחצבה (Quarry Truck) הן שתיים מהמשאיות הכבדות והמרשימות ביותר בעולם התעשייה, הכרייה והבנייה. שתיהן מתוכננות לשאת כמויות עצומות של חומרי גלם, אך כל אחת מהן מותאמת למשימות ותנאי עבודה שונים.
משאית פירקית היא רכב כבד בעל מבנה ייחודי המורכב משני חלקים נפרדים: החלק הקדמי שבו נמצא תא הנהג והמנוע, והחלק האחורי שבו מותקנת מכלית ההובלה. שני החלקים מחוברים במפרק מרכזי, שמקנה למשאית כושר תמרון גבוה במיוחד. בזכות מבנה זה, המשאית הפירקית יכולה לנוע בקלות בתנאי שטח מאתגרים במיוחד כמו קרקע בוצית, מדרונות תלולים, אזורי חציבה סלעיים ושטחים לא סלולים.
השימוש העיקרי במשאית פירקית הוא בעבודות עפר, מחצבות, כרייה, פיתוח תשתיות ופרויקטים גדולים הדורשים הובלת כמויות חומר גדולות בתוך אתרים קשים להגעה. קיבולת ההובלה של משאיות פירקיות נעה בין כ-20 ל-60 טון, והן מתאפיינות ביכולת לפרוק את המטען בקלות באמצעות הרמת הדופן האחורית.
משאית מחצבה (Quarry Truck) לעומת זאת, היא ענק תעשייתי של ממש. מדובר במשאית שתוכננה במיוחד לעבודות בתוך מחצבות ומכרות, עם קיבולות עצומות של 100–400 טון ואף יותר. גודלה של משאית מחצבה מרשים במיוחד – לעיתים היא גבוהה פי שניים או שלושה ממשאית כביש רגילה, ומשקלה העצמי עשוי להגיע למאות טונות. המשאיות הללו אינן נוסעות על כבישים ציבוריים אלא פועלות אך ורק בתוך שטחי המחצבה.
מבנה המשאית כולל שלדה מחוזקת מאוד, צמיגים בקוטר של מספר מטרים, ומנוע עוצמתי שמפיק אלפי כוחות סוס. תפקידן של משאיות המחצבה הוא להוביל כמויות עצומות של סלעים, עפר וחצץ מהאתר אל תחנות גריסה, מסועים, או משאיות קטנות יותר, שממשיכות את השינוע לאתרי הבנייה או העיבוד.
בעשורים האחרונים נכנסו לשוק דגמים מתקדמים של שני סוגי המשאיות, עם דגש על בטיחות, נוחות נהיגה, חיסכון בדלק והפחתת פליטת מזהמים. מערכות כמו GPS, בקרת עומס אוטומטית, מצלמות היקפיות וחיישני קרבה הפכו לכלים חיוניים בעבודת הנהג והקבלן כאחד.
לסיכום, משאית פירקית ומשאית מחצבה הן שני כלים מרכזיים בתעשיות הכבדות, וכל אחת מהן מותאמת בצורה מושלמת לדרישות השטח הייחודיות שלה. הן ממחישות את עוצמת ההנדסה האנושית וממלאות תפקיד קריטי בקידום פרויקטים בקנה מידה עצום ברחבי העולם.