מחפרון כפי שמכונה בשפת הרחוב או מחפרון אופני כפי שרשום ברישיון צמ”ה הוא טרקטור גלגלי אשר בחלקו הקדמי זרועות הרמה וכף המשמשות להעמסת עפר וחומרי בניה ובחלקו האחורי זרוע תלת מפרקית וכף המשמשות לעבודות חפירה.
למחפרון מנוע דיזל בחזית, תיבת הילוכים ידנית או חצי אוטומטית והנעה משולבת על כל ארבעת גלגליו. לרוב הגלגלים האחוריים גדולים מהגלגלים הקדמיים ותא המפעיל סגור וממוזג, כמו כן ישנם ארבעה מייצבים נשלפים המשמשים לייצוב הכלי בעת עבודות חפירה. בשנים האחרונות בשל תקנים מחמירים של איכות הסביבה משקיעים יצרני המחפרונים מאמצים גדולים בייצור מנועים ירוקים נקיים וחסכוניים בדלק.
המחפרון הראשון הומצא בשנת 1953 ע”י ג’וזף סיריל במפורד מייסד חברת הצמ”ה הבריטית גי.סי.בי . ההמצאה התבססה על פלטפורמה של טרקטור חקלאי לו הותקנה בחזית כף העמסה ובחלקו האחורי זרוע חפירה.
יתרונותיו של המחפרון ביחס לכלי צמ”ה אחרים כגון מחפרים ומעמיסים הם שילוב יכולותיו לבצע מגוון רחב של עבודות כגון: העמסה, חפירה וקידוח וכל זאת באמצעות כלי צמ”ה אחד. כושר תמרון טוב הנובע מממדיו הקטנים יחסית ויכולת לנוע עצמאית על הכביש מקבעים את המחפרון ככלי צמ”ה מבוקש ביותר באתרי בניה ובעבודות תשתית בתוך העיר.
מחפרון ממוצע מצויד במעמיס קדמי עם כף נפתחת בנפח 1 מ”ק המסוגל להרים משקל מירבי של כ- 3.5 טון. .גובה ההרמה המירבי של הכף הינו כ-3.2 מ’ .בנוסף לכך מסוגל המחפרון לחפור באמצעות זרועו האחורית לעומק של כ-4.2 מ’ ללא זרוע מאריך.
בשוק קיימות גם יחידות בודדות של מחפרונים גדולים בעלי 4 גלגלים גדולים והיגוי סרטני.
לכלים אלו כושר העמסה, גובה הרמה ועומק חפירה גדולים יותר לעומת המחפרונים הרגילים השכיחים בשוק.
מתוך דוח סטטיסטי לכלי צמ”ה של משרד התחבורה עולה כי בשנת 2021 נמכרו בישראל בסך הכול 609 מחפרונים חדשים. מובילת טבלת המכירות היא חברת קומסקו יבואנית המותג הבריטי ג’י.סי.בי בישראל עם 329 מסירות. שניה בטבלה היא חברת טרקטורים וציוד איי.טי.אי יבואנית המותג האמריקאי קטרפילר עם 140 מסירות. שלישית בטבלה היא חברת אמקול יבואנית המותג הטורקי הידרומק עם 71 מסירות